In Milaan vond afgelopen 4 tot 9 april de Salone del Mobile plaats, een van de grootste beurzen gericht op interieur ontwerp ter wereld. Op verschillende plekken in de stad presenteren ontwerpers vanuit de hele wereld hun nieuwe collecties. Een van deze ontwerpers is de Nederlandse Noortje van Eekelen. In Milaan werd daar haar nieuwe vloerkleed ten toon gesteld; de Utopian Fairy Tales.

Vloerkleden met een verhaal

“De Utopian Fairy Tales serie van de vloerkleden verwijst naar verhalen en wensen van mensen. Ze verwijzen naar de groei en ideale werelden waar de mensen tegenwoordig in geloven, inclusief de onschuld die het aanricht. In het Utopian Fairy Tales kleed zijn verscheidene voorwerpen te zien die je laten denken aan die waarden en betekenissen. Zo zijn als voorbeeld de kokosnoot, de Aloë Vera plant en de lippen verwerkt in het kleed; deze voorwerpen staan voor trends rondom je verzorging en je uiterlijk. Ook zijn er chat ballonnetjes, het logo van Google Maps en de duimpjes, een hint naar onze bezetenheid met de digitale media. Ook zijn er diamanten en parels op het kleed te zien die een verwijzing zijn naar onze begeerte naar een weelderig en mooi leven..”

“Ik heb gekozen voor en humoristische benadering van het thema”

“De kleden werpen en kritische blik op het onderwerp. Ik heb gekozen voor
een luchtige en figuurlijke aanpak want ik wilde de inhoud niet letterlijk uitbeelden.”

Werken met MOOOI Carpets

Noortje van Eekelen is een Nederlandse ontwerpster en onderzoeker. 2016 was het jaar waarin ze voor het eerst de samenwerking aanging met MOOOI Carpets door het ontwerpen van de vloerkleden Dazzling en Home is where the WIFI is. Ook deze vloerkleden zijn geïnspireerd op de digitale- en de sociale media revolutie. “Het is super om samen te mogen werken met MOOOI Carpets. MOOOI geeft hun designers de volledige vrijheid tijdens het ontwerpproces. Ze stellen geen grenzen aan een specifiek onderwerp of kleurkeuzes. Het vertrouwen van MOOOI geeft mij de ruimte om met een design te komen waar ik volledig achter sta.”

“Het printproces werkt op zo’n manier dat de kleur extreem diep in de vezel wordt ingebracht. Hierdoor is de kleurintensiteit zo overtuigend”

Productieproces MOOOI vloerkleden

“Het uitvoeren van het ontwerp wat ik bedacht heb, gaat er heel energiek aan toe. Een ontwerpproces is bijna nooit een consequent constructief traject bij mij. Het is een proefneming waarbij veerkracht de grondslag is voor het eindproduct. Simpelweg lever ik een design aan MOOOI. Zij laten van alle ontwerpen een proefdruk maken en we evalueren deze samples samen. Vervolgens pas ik, als dat nodig is, wat zaken aan. Vaak zijn die veranderingen aanpassingen in kleur of in de schaal van het ontwerp. Het gebeurt wel eens dat we nog een tweede sample maken en dat daarna het kleed in productie wordt genomen.

De vloerkleden worden getuft en zijn digitaal geprint. Sinds kort worden de kleden naast van polyamide, ook gefabriceerd van wol.
MOOOI heeft dus een nieuwe techniek aangeboden. Het proces van het printen werkt op zo’n manier dat de kleur extreem diep in de vezel aangebracht wordt. Dit zorgt ervoor dat de intensiteit van de kleuren zo overtuigend is.”

In de toekomst

“De designerwereld kent zoveel uitdagende en bijzondere elementen van design dat ik nog lang niet klaar ben. Ik zou graag weleens een samenwerking aan willen gaan met een meubel ontwerper of fashion designer.”

De serie Utopian Fairy Tales en de andere vloerkleden van MOOOI Carpets die van 4 tot 9 april 2017 zijn gepresenteerd op de Salone del Mobile in Milaan zijn vanaf 1 mei 2017 ook verkrijgbaar bij Vloerkledenwinkel.nl.